
دانشمندان در ۳٫۲ کیلومتری اعماق زمین آبی کشف کرده اند که گفته می شود حدود ۲٫۶ میلیارد سال قدمت داشته و قدیمی ترین آب روی زمین و حتی قدیمی تر از ظهور زندگی چندسلولیها روی این سیاره است. خبر این اکتشاف در مجله نیچر منتشر شده و احتمال کشف حیات باستانی نه تنها در اعماق زمین بلکه در اعماق مریخ نیز وجود دارد.
دانشمندان آبی که در عمق ۳٫۲ کیلومتری کشف کرده بودند را تحلیل کرده و بر گازهایی چون هلیوم، نئون، آرگون و زنون تمرکز کردند. مطالعات پیشین حبابهای هوا را در هوای محدود شده در سنگهای باستانی به گازهای نادری رسیده بودند که در نسبت مشخصی به دوره خاصی از تاریخ زمین ارتباط داشتند. همچنین محققان با تحلیل نسبت گازهای بی اثر در این آب توانستند سن آب را تخمین بزنند.
آنها به این نتیجه رسیدند که سن آبی که در این سنگها به دام افتاده بود بین ۱٫۵ تا ۲٫۶۴ میلیارد سال است. این آب باستانی با نرخ هر دقیقه دو لیتر از حفره ایجاد شده خارج می شود و هنوز بزرگی میزان ذخیره آن مشخص نیست.
به نقل از: سایت علمی بیگ بنگ
Read More: http://www.nature.com/news/reservoir-deep-under-ontario-holds-billion-year-old-water-1.12995
با توجه به اشنایی اندک عموم افراد با علوم پایه، دانش زمین شناسی، علوم سیاره ای و نجوم و نظر به ضرورت یادگیری چنین دانش هایی برای تک تک افراد بویژه دانشجویان و دانش پژوهان، اینجانب بر آن شدم تا هر از چند گاهی مطالب علمی که از دید بنده مرتبط با دانش عمومی و جذاب جهت اندیشیدن به نوآموخته ها است را در این وبلاگ جمع آوری نموده، بعلاوه برخی مقالات و نوشته های شخصی را که مرتبط با رشته تخصصی اینجانب یعنی زمین شناسی است، جهت دسترسی علاقمندان در اینجا قرار داده و از همه دوستان خواهشمند است نظرات خود را با بنده به اشتراک گذارند.